woensdag 2 oktober 2013

Hoe overleef ik de herfst?

Prepare youreself, winter is coming!
Er is geen ontkomen aan de herfst -en daarmee aan al zijn gure & regenachtige dagen- ligt op de stoep.
Niet dat we een fantastisch mooie zomer hebben gehad -voor mijn gevoel duurde die wel 2 hele maanden- maar de zomer is toch altijd iets vriendelijker voor mijn lijf vol chronische labeltjes.
De aankomende winter die de herfst automatisch opvolgt, schijnt ijs-koud! te worden.
En dat vraagt om de nodige maatregelen: shop-afspraken, een plan om deze periode door te komen, een lichamelijke strategie & opzoek naar een pot optimisme.

Autumn leaves
De afgelopen jaren was mijn humeur erg weer -seizoen- afhankelijk. Iets waar ik zelf met man en macht aan probeerde te werken. Je kan immers niet in een hoekje in de kamer af gaan wachten tot de lente vanzelf weer voorbij komt. Dat die komt is een ding dat zeker is en het in de tussentijd mijzelf zo comfortabel mogelijk maken is een afspraak die ik dit jaar opnieuw met mezelf maak.
Dit jaar gaat mijn humeur dus niet ten koste van het vallen van de bladeren. Afgesproken!

Het doen is ook weer makkelijker dan de afspraak maken zelf. Gewapend met de neurostimulatie behandelingen (klik hier voor uitleg) leg ik alvast een fundering voor de herfst.
En een goed begin.. is pas een begin maar wel de helft!


Tips & Tricks; voorbereid de herfst in!
  • Warm kleden: Zorg ervoor dat je jezelf goed warm houdt.
    Dit voorkomt een hoop stijve-spieren-ellende en het scheelt een hoop energie (je lichaam moet veel verbranden om je lichaam warm te houden).
       Grote sweaters zijn weer hip! En dat is fijn! Deze zijn goed te combineren met jeans, een rokje met daaronder een legging (ook warm & vrouwelijk, hiernaast zit het ook lekker op de bank) en een leuke sjaal. Zo kan je door het afwisselen van sjaals steeds weer een nieuw look creëren zonder er teveel voor uit te moeten geven.
       Tip: Zelf zorg ik ervoor dat ik onder mijn shirt een mouwloos topje aan heb met een lange body, zo blijven rug en onderrug lekker warm.
       Warme jassen zijn gelukkig ook weer terug van weggeweest. Hoera! Waar ik mij de afgelopen jaren suf zocht naar een warme en goede winterjas (in winkels en online) het was werkelijk bijna onmogelijk een leuke warme jas te vinden. Modieus zijn lijkt tegenwoordig belangrijker dan er ook echt warm bij te lopen. En een BIG HOORAY voor de parka-jassen die weer volop in de winkels te vinden zijn. Parka's en korte jassen zijn dé jassen dit seizoen.
    Vorige week kocht ik mijn parka, ben ik dit jaar toch modieus en warm hihi.
  • Warme voeten: Trek lekkere dikke sokken aan binnen of sloffen, ik hoor dat veel chronisch zieken ook last hebben van -zoals het lijkt- chronisch koude voeten. Zelf ben ik een enorme koukleum, koude voeten betekent voor mij dat een koud lichaam al snel volgt..
  • Elektrische deken: Waar een kruik een klein stukje van je lichaam verwarmt (wel heel lekker als je koude voeten heb) verwarmt een elektrische deken binnen mum van tijd je hele bed! Scheelt een hele poos klappertanden en hopen dat je bed warm word. Hiernaast is het ook fijn om in de ochtend wakker te worden zonder stijve en/of pijnlijke spieren.
       Tip: Kies voor een elektrische deken die meerdere standen heeft. Zelf word ik misselijk van een té warm bed. De warmste stand gebruik ik wel wanneer ik snel mijn bed op wil warmen, daarna ga ik over tot een warmte die ik wel de hele nacht kan verdragen.
  • Let op je eetpatroon: Belangrijk is het om zo om de 2 uur iets te eten -uitgaan van 5 porties per dag-. Zo haal je onder andere meer voedingstoffen uit je eten, kan je lichaam het eten veel beter verteren en dat alles zorgt voor een betere verbranding. Hierdoor blijft je lichaam warmer en levert het je energie op. Een hele welkome combinatie!
       Ik vind het altijd belangrijk om op mijn eetpatroon te letten, in de herfst en winter leg ik hier net wat meer de nadruk op. Afvalstoffen banen zich snel een weg door mijn huid, naar buiten. Dit levert meer onzuiverheden en uitslag op.. Feiten waar je niet blij van word. En juist omdat je huid in de winter al extra verzorging nodig heeft vind ik het fijn om dit met voeding al te ondersteunen.
  • Vocht op pijl houden: Zorg dat je genoeg drinkt! Water drinken nodigt niet echt uit op koude dagen en toch zorgt dit ervoor dat je huid niet uitdroogt terwijl je vele uren binnen bij de kachel zit.
  • Bad of douche: Badderen en douchen, ik ben er fan van! Mijn spieren ontspannen zich en even voel ik mij dan een stuk beter. In de koude maanden begin ik graag mijn dag met een douche zodat mijn spieren fijn aanvoelen en soepel zijn.
       Tip: Vind je de warmte fijn en heb je een bad thuis, ga er eens een poosje in liggen. Las eens wat me-time in en trakteer je lichaam op dit warms.
  • Sauna: Ook fijn, een sauna dagje! Eenmaal daar, vergeet de infra-rood sauna's niet! Deze stralingen dringen door in jou spieren en dat is een ware traktatie voor lichaam en geest =)
    De vochtige sauna's laat ik voor wat het is, ze zeggen dat het zweten goed voor je is -voor je huid, afweer, immuunsysteem etc.- maar ik word er ziek van. Mijn lijf lijkt de afvalstoffen die vrij komen niet kwijt te kunnen.
       Tip: Een dagje sauna is tegenwoordig  leuk en betaalbaar met de komst van vakantieveilingen.nl.

    **Zelf denk ik erover na om een infrarood lamp (een grote) voor thuis aan te schaffen.
        Ik ben nog opzoek naar ervaringen van thuis gebruikers.**
  • Zonnebank: Ook een hele fijne manier om je dag te beginnen is door een zonnebankje te pakken! Mijn huid word er blij van en mijn lichaam ook. Zo behoud ik ook een klein bruin kleurtje zodat ik er op slechte dagen niet als een witte vaatdoek bij loop.
       Tip: In de avond raad ik het niet aan om onder de zonnebank te gaan, inslapen word dan lastiger omdat je lichaam pas later Melatonine aanmaakt.
  • Extra vitamines: Eet gezond en gevarieerd, vitamines uit een potjes zijn geen vervangers voor je maaltijden. Wel kunnen ze je extra ondersteunen.
      Tip: Laat met enige regelmaat je bloed controleren. Zo ben je op de hoogte welke vitamines en/of mineralen er aangevuld moeten en kunnen worden.
    Zo is mijn vitamine D in de zomer goed -deze zomer zelfs extra hoog i.v.m. veel buiten zijn- en om dit zo te houden slik ik extra vitamine D. Ook gebruik ik een extra pil algemene vitamine pillen naast mijn standaard dosering in de ochtend. Mijn vitamine B12 moet ik in de gaten houden en zo nodig bij prikken.
       Tip: Kruidvat huismerk bevalt mij goed én is betaalbaar.
  • Beweging: De mooie dagen nodigen veel meer uit om eropuit te gaan en te bewegen. Probeer deze maanden ook genoeg (je weet zelf hoe veel je lichaam aan kan) te bewegen. Zelf ga ik ook proberen om het beetje conditie wat ik de afgelopen maanden opgebouwd heb vast te houden. Zo ben ik lichamelijk sterker voor de komst van alle griep-virussen. En zo hoop ik ook op de mooie dagen -zoals de dagen na nachtvorst- buiten van al het moois te kunnen genieten.
    Dit alles binnen mijn eigen grenzen.
       Tip: Probeer hierbij je hartslag te monitoren, zo weet je wanneer je iets doet waarmee je over je grenzen ga. Mijn maximale hartslag heb ik door een arts vast laten leggen. Tijdens activiteiten probeer ik hier ruim onder te blijven, zo hou ik activiteiten langer vol.
    Voorbeeld: Met wandelen neem ik een rustiger tempo aan zodat mijn hartslag laag blijft en ik het langer volhoud. Ook probeer ik trappen bewust niet te nemen wanneer er een lift aanwezig is.


Mijn warmhoudertjes 
Ze staan allemaal onder elkaar, ben een poos aan het puzzelen geweest om ze naast elkaar te krijgen maar hij wilde ze niet mooi uitlijnen.. excuses voor het vele scrollen daardoor ;-)

Mijn Sutherland jas van vorig jaar.
Een Fijne jas maar laat helaas
wel veel wind door de naden en is ook
net iets te kort. 

Dat is hem dan, mijn warme parka jas van G-Star!
Hier volgt nog een ShopLog over onder het kopje Lifestyle.
**De shoplog staat inmiddels online!**

Heerlijk warme voeten, met of zonder sokken.
Deze iets wat foute sloffen heb ik vorig jaar bij de
Primark geshopt.
Mijn favorieten van de afgelopen jaren.
Mijn in Australië gehopte UGGS. 

Met de producten van Therme heb je jou
badkamer in een mum van tijd omgetoverd in een Hammam! 
Er gaat niets boven een heerlijke kop warme thee!
Hier de nieuwe kruiden thee van PickWick, Silhouet.
In mijn Blond Amsterdam kop met schotel =)



Heb jij tips om zo goed mogelijk voorbereid de komende
seizoenen in te gaan die je graag wilt delen?




Toevoeging:
Van een lief schuitgenootje -lotgenoot- kreeg ik de volgende tip die ik jullie niet wil onthouden.
Er zijn ook thermo leggings! Hoe fijn is dat. Ze zijn er in verschillende kleuren en verkrijgbaar bij o.a. de Hema. Hier heb ik de link voor jullie! 

Van een ander lief schuitgenootje kreeg ik de tip om je huis -nu we toch veel binnen zijn- zo gezellig mogelijk te maken en probeer in beweging te blijven met oefeningen op de WII.

Dank jullie wel! =)

18 opmerkingen:

  1. Leuke en fijne tips! Hier heb ik zeker wat aan :)

    En die slofjes van de Primark, haha! Die zijn echt te gaaf gewoon, ik had ze in lichter en met roze ooit eens. Ze zitten echt goddelijk!

    x Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hee meid! Dank je wel. We moeten extra goed voor onszelf zorgen en dan hopen dat we de winter weer goed doorkomen ;-)
      En roze slofjes, te leuk! Ook van de Primark toevallig? Deze kostte wel 1,50 als ik me het goed herinner en gaan al meer dan een jaar mee hihi

      Liefs!

      Verwijderen
  2. Dacht erom om de uhh thermo lange onderbroek en shirt bij h&m te halen.
    Voor onder mijn kleren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thermo shirtjes heb ik ook! die onderbroeken zijn misschien ook wel wat voor onder een legging? Klink wél lekker warm!

      Liefs!

      Verwijderen
  3. Een dagje sauna vind ik ook heerlijk. Daarna heb je ook echt even minder last van warmte-kou wisselingen. :) Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed dat het jou goed doet! Gek dat je lichaam dan ineens die temperatuur wisselingen anders regelt.
      Thuis een sauna hebben zal ook een uitkomst zijn zeg.. haha

      Liefs!

      Verwijderen
  4. Leuke blog Lin! Ik wil het liefste ook weer zomer, al vind ik de herfst zo'n mooi seizoen, maar die kou..... Maar als we aan jouw tips houden komt het vast helemaal goed ;-) Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel meid!
      De herfst is inderdaad prachtig! En.. hopelijk veel mooie dagen, laat het dan in de nachten maar koud zijn en regenen ;-)

      Liefs & een knuffel!

      Verwijderen
  5. Wat super leuk! Heel erg gezellig om te lezen! Ben benieuwd naar een meer close up foto van je prachtige winterjas! :D
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lief van jou!
      Hopelijk heb ik morgen de shoplog online =)
      Liefs!

      Verwijderen
  6. Wat een leuke blog zeg!! Ik hou van de zomer, maar de winter heeft ook wat romantisch ahah!

    xx Mounia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die donkere avonden zijn zo gezellig binnen. Openhaardje aan, kaarsjes aan én de leukste series weer op tv! I´m loving it!

      Liefs!

      Verwijderen
  7. Wat heb je een leuke blog! Ik ben een herfstmens. Ik ben er dollll op! Leuke tips heb je gegeven, zie je dat de herfst zo vervelend nog niet is;)!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De herfst is ook zeker heel mooi en fijn, alleen mijn lijf protesteert ertegen. Verder hoor je mij ook niet klagen hoor hihi =)

      Verwijderen
  8. OMG, ik vind elektrische dekens zo fijn. Heb er bij iemand anders wel eens mee geslapen. Mag van m'n ouders thuis echter niet, omdat ze bang zijn voor kortsluiting :(

    Love,

    Rowan


    Personal Style Blog WWW.REDREIDINGHOOD.COM
    Ps: Wanna be treated like a VIP at a real fashion show ánd party all night long together with me and my sister? Enter my GIVEAWAY

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze hebben speciale keurmerken voor veilige dekens. Misschien dat je ze zo wel kan overtuigen hihi Ze zijn iig veilig =)

      Liefs!

      Verwijderen
  9. Fijne tips, de meeste helpen voor mij erg goed!

    Erg leuke blog heb je :D

    Liefs, Ise

    BeantwoordenVerwijderen