dinsdag 15 oktober 2013

Donorweek 2013

Gisteren ging hij van start, Donorweek 2013!   -14 tot en met 20 oktober-
Nederland vraagt aandacht voor dit onderwerp en vraagt jou om ook donor te worden!
Een onderwerp wat ik heel belangrijk vind en daarom schrijf ik er vandaag een blog over.

Ben jij al donor?





Orgaandonatie
Ik vind het gebaar en de gedachten erachter net zo mooi als de naam zelf. Geven zonder te nemen.
Jou leven stopt wanneer het nieuwe leven van een ander begint.
Mooi, ontroerend en verdomd confronterend!
"Nederland heeft meer orgaandonoren nodig. Ongeveer 1 op de 5 mensen is bereid om donor te worden. Tegelijkertijd hebben honderden mensen een nieuw orgaan of weefsel nodig. Elk jaar overlijden mensen terwijl ze op de wachtlijst voor bijvoorbeeld een nieuw hart of lever staan. De overheid roept iedereen daarom op zich te laten registreren in het Donorregister".  - De Rijksoverheid.

Oproep

Als 18 jarig meisje kreeg ik al snel na mijn verjaardag dé beruchte enveloppe op de deurmat. De brief met daarin de vraag of ik iets van mijn lichaam wilde doneren als er iets met mij zou gebeuren. Op dat moment werkte ik nog in de zorg en werd ik dagelijks geconfronteerd met lichamen met gebreken. Ook mijn lichaam werkte niet naar behoren -maar dat zat toen duidelijk nog tussen de oren- en daarom was mijn besluit makkelijk gemaakt. Ja! Ik doneer mijn organen.
Geen twijfel, geen vragen. Gewoon een Ja!

Keerpunt
Op mijn 21ste kreeg ik mijn diagnose. Dit veranderde mijn kijk op orgaandonatie echter niet.
Het moment dat ik las dat ME via bloed overgedragen kán worden echter wél. Er is namelijk een grote kans dat het bloed afwijkingen,entero- en herpesvirussen bevat. Dat was voor mij het omslagpunt en ik heb mij gelijk afgemeld als donor.

Mijn visie op het doneren van MIJN organen: 
-let op niet de visie op het doneren van organen in het algemeen!-
Mocht er iets met mij gebeuren en ik doneer mijn organen.
Dan red je iemands leven en geef je diegene ME erbij cadeau..
Iets wat ik mijzelf nooit zou kunnen vergeven!

Bewustwording | Ademloos & Grenzeloos
Het boek 'Ademloos' van Kim Moelands, geeft je een eerlijke blik in het leven van 2 chronisch zieke mensen met CF -Cystic Fibrosis, taaislijmziekte-.
Recentie: 'Een hartverscheurend én hartverwarmend document over liefde, dood en wat er daarna nog overblijft


[Bron

Het vervolg op 'Ademloos' is 'Grenzenloos', hierin beschrijft ze haar eigen strijd tegen CF.
Beiden verhalen schetsen een reëel, ontroerend en confronterend beeld waarom orgaandonatie belangrijk is.

Wil je meer lezen over Kim Moelands en haar boeken? Klik dan hier.

Donorweek
Deze week vind ik nog steeds een super goed initiatief. Mensen mogen en moeten bewuster gemaakt worden van de term 'orgaandonatie'. Zich bewuster worden van het feit dat gezondheid niet van vanzelfsprekend is en dat jij met jou organen mensenlevens kan redden en verlengen.
En vanaf daar is het natuurlijk nog steeds jou eigen keuze of je donor wordt of niet.
Het belangrijkste is dat je jou keuze registreert! 

Ondanks dat mijn leven nu een stuk stabieler is geworden en ik nu goed kan leven met het hebben van chronische labeltjes, heb ik dit jaar weer besloten geen donor te worden. Omdat naar mijn inzicht gezondheid het belangrijkste bezit is van een mens en ik niet een ziekte door wil, mag én kan geven.




Wil jij jezelf als donor registreren?  Klik dan hier!

6 opmerkingen:

  1. Prachtig omschreven *pinkt traan weg* ... zou graag donor willen zijn, maar jouw tekst is ook op mij van toepassing ~helaas~ XX Ja voor orgaandonatie! Nee, omdat ik geen chronische ziekte wil doorgeven. Lfs Mar compliment voor het beschrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je mooie reactie Marjan!
      Ben wel blij om te lezen dat er meerdere bewust de keuze maken het niet te doen omdat ze ME hebben!
      En zolang we onze stem laten horen bereiken we misschien wel wat -iets met bellen die ergens moeten gaan rinkelen-.
      Liefs!

      Verwijderen
  2. Mijn leraar vertelde tijdens de donorweek twee jaar geleden zijn verhaal. Hij zou er zonder donor nu niet meer zijn! Dat greep me zo aan en ik heb me die dag meteen aangemeld.

    Ik snap jouw punt ook. Mooi geschreven :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, dat is vast een kippenvel momentje geweest!
      Lijkt dat je het pas allemaal goed realiseer wanneer je het levende bewijs voor je hebt staan. Goed dat jij je aangemeld heb! =)
      En bedankt voor je mooie reactie, Liefs!

      Verwijderen
  3. Heel mooi omschreven lieverd, maar ik wist dit niet eens! Ik heb ook altijd JA gezegd tegen het donor zijn, maar niet geweten dat je dat met ME niet meer mag.. thanks voor deze eye-opener :)!

    Liefs, Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet raar dat je het niet wist, ergens vind ik wel dat er meer aandacht aan besteed moet worden dat niet iedereen mag en kan doneren.
      Voor je het weet besmet je iemand! Mijn moeder vertelde laatst ook een verhaal van een vrouw die chronisch vermoeid is geworden (geen diagnose volgens mij) nadat ze bloed toegediend heeft gekregen. Bizar!

      And.. you're welcome meid!

      Liefs!

      Verwijderen